3 diepe zuchten

Zuchten heeft een imagoprobleem…

En als ik iemand zie zuchten en met zijn ogen rollen dan is het inderdaad niet een hele fijne zucht! Het associeert met verveling, of in andere gevallen met ergenis en verdriet. En dat is jammer! Een paar keer diep zuchten is juist goed voor je.

Tot een tijdje terug haalde ik zelf heel oppervlakkig adem – zo ongeveer tot mijn nek. Waardoor ik heel veel spanning in dat gebied vasthielt, mijn longen niet goed benutte en mijn lichaam het met erg weinig zuurstof moest doen. Niet handig dus maar dat is blijkbaar niet iets wat je geleerd wordt of waarop je attent gemaakt wordt.

Zuchten is zelfs nog beter! Door letterlijk diep in te ademen geeft dat letterlijk lucht. Lucht in je longen en je spieren. Het ontlaadt je lichaam van spanningen. Om deze eigenlijk voor de hand liggende actie in mijn rituelen in te brengen probeer ik voordat ik iets drink een paar keer goed te zuchten. Heerlijk!!!

Onze hond Roef (vast alle honden…) doet dat van nature; wanneer hij gaat liggen weet je dat er een diepe zucht gaat volgen. Zeker als hij een mooie plaats heeft bemachtigd…
En als ik zijn zucht hoor dan geeft het mij al een soort van ontspanning! (-:

Zo zijn er meer van die voor de hand liggende weetjes. En stapels minder voor de hand liggende weetjes waar ik door verdieping steeds meer over leer.

IMG_0709.JPG

Ik deel ze graag met je!

Lieve groet,

EsmeraldaCONqreat.nl

Plaats een reactie